Публікація екологічного проєкту вихователя Олександри Олекси в інформаційному електронному журналі " Дошкілля. UA"




 
 
                                                                                       /blog/blog_gallery/11543/1528_1739117271.jpg
 
Публікація  Олександри Олекси, вихователя КЗДО смт.Жвирка, в інформаційному електронному бюлетні «Дошкілля. UA» від Всеукраїнської громадської організації «Асоціація працівників дошкільної освіти». (№1, 2025) ????
???? Екологічний проєкт для дітей старшого дошкільного віку "ЗБЕРЕЖЕМО ЯЛИНКУ — ШУМІТИМУТЬ ЛІСИ! "
 

ДОШКІЛЛЯ.UA

ВГО “Асоціація працівників дошкільної о
ІНФОРМАЦІЙНИЙ ЕЛЕКТРОННИЙ БЮЛЕТЕНЬ

ЗБЕРЕЖЕМО ЯЛИНКУ —
ШУМІТИМУТЬ ЛІСИ!
ПАЛІТРА МАЙСТЕРНОСТІ

29
Олександра ОЛЕКСА,
вихователька,
КЗДО «Сонечко», смт. Жвирка,
Львівська обл.
Настала зима. Ось вже сніг рипить під ногами. Наближення Різдва та Нового року все відчутніше.
Незабаром у кожній оселі засяє головний символ свята — ялинка, прикрашена іграшками, гірляндами, яка
створить особливий, піднесений, настрій.
Щороку, ми стикаємося з проблемою масової вирубки лісів. Це не лише завдає шкоди природі, а й
позбавляє нас можливості насолодитися справжньою красою зимового лісу. Після Нового року ми
спостерігаємо картину, як біля сміттєвих баків лежать ялинки, які нещодавно були окрасою будинків і
тішили дітвору. Справді — це сумне видовище! Як діти дошкільного віку можуть змінити ситуацію та
врятувати лісових красунь?
Даний проєкт спрямований на привернення уваги до проблеми збереження хвойних лісів та формування
природничо-екологічної компетентності дітей дошкільного віку.

Ось яка ялинка в нас!

Тип: дослідницько-творчий.
Термін: один день.
Місце проведення: помешкання закладу дошкільної
освіти: групова кімната, екологічна стежина.
За кількістю учасників: груповий.
Проблема: яким чином запобігти вирубці ялинок?
Мета. Формувати відповідальне ставлення до природних
багатств рідного краю; розвивати пізнавальний інтерес
до світу природи; творчі здібності, уяву дітей; виховувати
дбайливе ставлення до хвойних дерев, бажання берегти
та доглядати за ними.

Розповідь «Бережіть ялинку»

Прикрашати ялинку до Різдва та Нового року давно
стало гарною традицією. Лісові красуні встановлюють в
оселях, у дитсадках і школах, на вулицях міст тощо.
Різдвяно-новорічні ялинки приваблюють і дорослих, і
малих. Вони виблискують іграшками-прикрасами,
світяться яскравими вогниками, дарують особливий
затишок, комфорт та магічну атмосферу напередодні
свят.
Але, коли святкові дні минають, із ялинок знімають
ошатне вбрання та викидають їх на смітник: дерева
стають уже непотрібними. Шкода, що ось так гине багато
новорічних красунь. Зрубані ялинки вже не стануть
прихистком для птахів та звірів, не нагодують лісових
мешканців своїми смачними плодами. У гущавині лісу
зникне чудодійний хвойний аромат, який дарували
вічнозелені дерева. Повітря збідніє на вміст кисню, який
потрібен всім живим істотам. І все це завдяки забаганці
людини ― мати живу зелену красуню на свято. То чи
варто так вчиняти? (Відповіді дітей.)

(Різноманітний вибір при купівлі; може стояти довго в
теплі, не обсипаються голки; можна використовувати

кілька років поспіль.)

― А чи може прикрашати наші домівки новорічне
деревце, яке і після свята буде продовжувати жити? Так,
це прикрашена ошатна красуня, яка росте на подвір’ї або
ялинка, продається у великих горщиках, для того, щоб
згодом мати можливість посадити її в ґрунт.
Підсумок.

«Ялинковий патруль» робить висновок і викладає «План-
карту збереження лісових красунь»:

заборонено вирубувати хвойні дерева;
рекомендовано: висаджувати зелені насадження;
прикрашати живі ялинки, які ростуть на подвір’ї чи
продаються у великих горщиках, встановлювати штучні
ялинки в оселях.

Екологічний проєкт для дітей старшого дошкільного віку

«Мозковий штурм-роздум»

― Чи шкода вам ялинок, діти?
― Чому?
― Діти, станемо на захисті зелених красунь! Ми
створимо «Ялинковий патруль». Відтак, поміркуємо, що
можемо зробити, щоб зберегти живі ялинки?
― Яку ж ялинку вдома можна поставити на свято замість
живої? Так, штучну (пластмасову, пластикову) чи
виготовлену самотужки із залишкових матеріалів.
― Давайте визначимо, які переваги штучних ялинок.

Самостійна художня діяльність
«Ялинкові прикраси»

Мета. Розглянути альтернативні варіанти новорічного
дерева, ялинкових прикрас, виготовлених з підручного
матеріалу; розвиток дрібної моторики, уяви, творчості;
екологічне виховання дітей.
Осередок паперу:
різні види паперу (кольоровий, гофрований, картон);
ножиці, клей, олівці, фломастери, фарби, пензлики;
шаблони для вирізання
готові елементи для декору (блискітки, намистини).
No1 2025

Це та наступне фото надані авторкою

ДОШКІЛЛЯ.UA
ВГО “Асоціація працівників дошкільної о
ІНФОРМАЦІЙНИЙ ЕЛЕКТРОННИЙ БЮЛЕТЕНЬ

Осередок природних матеріалів:
шишки, жолуді, каштани, горіхи;
гілочки, листочки;
мотузки, стрічки.
Осередок тканин:
шматочки тканини різних кольорів і фактур;
нитки, ґудзики;
набивальний матеріал (вата, синтепон).
Осередок залишкових матеріалів:
пластикові пляшки;
старі диски;
ґудзики, намистинки.
Осередок зразків готових виробів:
зразки ялинок;
ялинкових прикрас тощо.

Варіанти пропозиції
для самостійної художньої діяльності
Конструювання. Дайте дітям різноманітні
геометричні фігури з кольорового паперу, з яких вони
зможуть складати ялинки та свої унікальні прикраси
до них.
Розфарбовування. Запропонуйте дітям
розфарбувати заготовки з дерева, картону або
пластику.
Декорування. Діти можуть прикрасити свої вироби
блискітками, намистинами, ґудзиками, стрічками.
Моделювання. З пластиліну або моделіну діти
можуть ліпити різноманітні фігурки для ялинки.
Комбінування матеріалів. Заохочуйте дітей
поєднувати різні матеріали для створення
незвичайних композицій.
Важливо! Потрібно провести інструктаж під час
роботи з ножицями, іншими гострими та
дрібними предметами.

ПАЛІТРА МАЙСТЕРНОСТІ

30
зібрати ялинку за певним описом або за зразком.
«Прикрась ялинку» Мета. Сформувати сенсорні еталони: кольору, розміру;
розвивати уяву, просторову мислення, фантазію, увагу,
пам`ять. Матеріал: картинка ялинки без прикрас, різноманітні
ялинкові іграшки (з паперу, тканини, природних
матеріалів).
Інструкція: діти прикрашають ялинку різноманітними
іграшками, дотримуючись певного правила (наприклад,
тільки червоні іграшки, тільки іграшки круглої форми).

У лісі випав білий сніг,

Наступає Новий рік.
Стали думати звірята,
Як зустріть чудове свято.
Ось ялинка зелененька,

Ні велика, ні маленька.

Ми прикрасимо її,
Заспіваємо пісні.
Дуже гарна і розкішна
У звірят ялинка вийшла!

(Діти піднімають руки, стоячи
прямо, потім опускають їх,
присідаючи.)
(Підводяться і крокують на
місці.)
(Нахили голови праворуч,
ліворуч.)
(Діти запитально розводять
руками.)
(Опущені руки, трохи розведені
в сторони, кисті розправлені.)
(Стають на носочки,
піднімають руки, потім
присідають.)
(Вішають «дощик» на ялинку.)
(Плескання в долоні.)
(Простягають руки вперед,
показуючи долоньки.)
(Ставлять руки на пояс.)

Дидактичні ігри

«Збери ялинку» Мета. Сформувати цілісне сприйняття предмета;
розвивати мовлення, уяву, просторову мислення, фантазію, увагу, пам`ять. Матеріал: картинки з різними частинами ялинки
(стовбур, гілки, шишки, іграшки).
Інструкція: діти мають зібрати з розрізаних частин цілу
ялинку. Можна ускладнити завдання, запропонувавши

No1 2025

«Екологічний пазл» Мета. Сформувати цілісне сприйняття картини,
розвивати зв’язне мовлення, уяву, просторову мислення, фантазію, увагу, пам`ять. Матеріал: картинки з зображенням лісу, розрізані на
частини.
Інструкція: діти мають зібрати пазли, а потім розповісти
про те, що вони бачать на картинці.
Гра-руханка «Лісова ялинка»

Предметно-практична діяльність
«Посадимо ялинку» (із використанням шишок)
Мета. Розширити уявлення дітей про дерево як живий
організм; розвивати дрібну моторику, пізнавальний
інтерес, спостережливість; виховувати любов до природи
та бажання доглядати за рослинами.
Матеріал: шишки різних сортів (сосна, ялина, кедр),
горщики для квітів, ґрунт, дренаж (керамзит, дрібні
камінці), маркери або олівці, лійки.
Бесіда
Показати дітям різні шишки.
Запитати, з якого вони дерева.
Розказати про ялинку: де росте, які в неї голки,
шишки, яка користь від ялинки.
Пояснити, що в шишках містяться насіння, з якого
можуть вирости нові дерева.
Підготовка горщиків
На дно горщиків насипати дренаж.
Заповнити горщики землею.
Зробити в землі поглиблення для шишки.

ДОШКІЛЛЯ.UA
ВГО “Асоціація працівників дошкільної о
ІНФОРМАЦІЙНИЙ ЕЛЕКТРОННИЙ БЮЛЕТЕНЬ ПАЛІТРА МАЙСТЕРНОСТІ

31

Посадка шишок
Кожна дитина бере шишку і акуратно розміщує її в
підготовлений горщик.
Присипає землею і поливає.
Догляд за саджанцями
Поставити горщики на підвіконня або в інше світле
місце.
Регулярно поливати.
Спостерігати за змінами, що відбуваються з
шишками.
Спостереження та догляд
Щоденно спостерігати за своїми саджанцями.
Замальовувати або фотографувати зміни, що
відбуваються.
Поливати саджанці, рихлити землю.
Підсумок
Обговорити з дітьми, що відбувається з шишками,
чому важливо доглядати за рослинами.

Пояснити, що виростити ялинку з шишки ― це
довгий процес, який вимагає терпіння і любові.
Дочекатися проростання дерев, щоб на наступні
різдвяно-новорічні свята мати свої зелених красунь.
Взаємодія з батьками
опитування «Яка ялинка буде стояти у вашій оселі на
Різдво та Новий рік?»
― інформаційно-пізнавальний буклет для батьків
«Ялинки під нашим захистом».
Рефлексія
— Що вам найбільше запам’яталося під час проєкту?
Чому?
— Що вдалося зробити легко?
— У чому виникли труднощі?
— Яке значення нашого проєкту для природи?
― Як ви думаєте, що ми можемо зробити