Запобігання та протидія булінгу



 

                                                                             /blog/blog_gallery/9711/2639_1723544403.jpg

НОРМАТИВНА БАЗА ЩОДО ЗАПОБІГАННЯ БУЛIНГУ

ВАЖЛИВА ІНФОРМАЦІЯ!

09 січня 2019 року набув чинності Закон України від 18.12.2019 року№ 2657-VIII

«Про внесення  змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)»

Булінг (цькування) це діяння (дії або бездіяльність) учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи та (або) такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого. 

Типові ознаки булінгу (цькування) такі:

  • систематичність (повторюваність) діяння;
  • наявність сторін – кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі (за нявності);
  • дії ябо бездіяльність кривдника, наслідком яких є заподіяння психічної та/або фізичної шкоди, приниження, страх, тривога, підпорядкування потерпілого інтересам кривдника, та/або спричинення соціальної ізоляції потерпілого.

Порядок подання та розгляду заяв
щодо випадків булінгу (цькування) у закладі освіти

  • Заяву про випадки булінгу у закладі освіти має право подати будь-який учасник освітнього процесу.
  • Заява подається керівнику закладу освіти відповідно до Закону
    України «Про звернення громадян».
  • Здобувач освіти, який став свідком булінгу у закладі, зобов’язаний
    повідомити про це вихователя, психолога або безпосередньо керівника закладу освіти.
  • Педагог або інший працівник закладу освіти, який став свідком булінгу або отримав повідомлення про факт булінгу від здобувача освіти, який був свідком або учасником булінгу, зобов’язаний повідомити керівника закладу освіти про цей факт.
  • Керівник закладу освіти має розглянути звернення.
  • Керівник закладу освіти створює комісію з розгляду випадків булінгу, яка з’ясовує обставини булінгу.
  • Якщо випадок цькування був єдиноразовим, питання з налагодження мікроклімату в дитячому середовищі та розв’язання конфлікту вирішується у межах закладу освіти учасниками освітнього процесу.
  • Якщо комісія визнала, що це був булінг, а не одноразовий конфлікт, то керівник закладу освіти повідомляє уповноважені підрозділи органів Національної поліції України та Службу у справах дітей.
  • Здобувач освіти може звернутись на гарячу лінію ГО «Ла Страда –
    Україна» з протидії насильству в сім’ї або із захисту прав дітей; до
    соціальної служби з питань сім’ї, дітей та молоді; Національної поліції України; Центру надання безоплатної правової допомоги. Після отримання звернення дитини, відповідна особа або орган інформує керівника закладу освіти у письмовій формі про випадок булінгу. Керівник закладу освіти має розглянути таке звернення та з’ясувати всі обставини булінгу.

Правила поведінки здобувача освіти

Закон України «Про дошкільну освіту» (зі змінами та доповненнями)

Стаття 27.Учасники освітнього процесу

Учасниками освітнього процесу у сфері дошкільної освіти є:

діти дошкільного віку, вихованці;

педагогічні працівники: директор, вихователь-методист, вихователі, практичний психолог, інструктор з фізкультури, музичні керівники, керівники гуртків, студій, секцій, інших форм гурткової роботи та інші спеціалісти;

{Абзац третій статті 27 із змінами, внесеними згідно із Законом№ 2145-VIII від 05.09.2017}

помічники вихователів та няні;

{Абзац четвертий статті 27 із змінами, внесеними згідно із Законом№ 2145-VIII від 05.09.2017}

медичні працівники;

батьки або особи, які їх замінюють;

{Статтю 27 доповнено новим абзацом згідно із Законом№ 2145-VIII від 05.09.2017}

фізичні особи, які мають право здійснювати освітню діяльність у сфері дошкільної освіти.

{Абзац дев’ятий статті 27 в редакції Закону№ 2145-VIII від 05.09.2017}

 

Щоб протидіяти булінгу, права і обов’язки учасників

освітнього процесу розширено:

Педагогічні працівники:

  • Мають право на захист під час освітнього процесу від будь-яких форм насильства та експлуатації, у тому числі булінгу (цькування), дискримінації за будь-якою ознакою, від пропаганди та агітації, що завдають шкоди здоров’ю;
  • Зобов’язані повідомляти керівництво закладу освіти про факти булінгу (цькування) стосовно здобувачів освіти, педагогічних, науково-педагогічних, наукових працівників, інших осіб, які залучаються до освітнього процесу, свідком якого вони були особисто або інформацію про які отримали від інших осіб, вживати невідкладних заходів для припинення булінгу (цькування).

 

                                                                              /blog/blog_gallery/9711/7748_1723544389.jpg

Поради дітям щодо протидії булінгу – цькуванню:

  • Уникай агресора й перебувай у товаристві друзів. Постійно перебувай у товаристві приятеля, щоб не залишатись наодинці з недругом. Перебувай в оточенні приятелів у транспорті (у шкільному автобусі), у коридорах або на перерві – скрізь, де можна зустріти кривдника. Запропонуй те ж саме своєму другу.
  • Стримуй гнів. Розхвилюватись у зв’язку зі знущанням природно, але саме цього й домагаються агресори. Це змушує їх відчувати себе сильнішими. Намагайся не реагувати плачем, не червоній і не переймайся. Це вимагає великої кількості тренувань, але це корисна навичка дати відсіч агресору. Іноді корисно практикувати стратегію приведення себе в повну рівновагу, наприклад, рахувати до десяти, записувати свої гнівні слова на аркуші паперу, робити глибокий вдих або просто йти. Іноді треба навчати дітей робити непроникний вираз обличчя, поки вони не позбудуться небезпеки (посмішка або сміх можуть провокувати розбишаку).
  • Дій хоробро, йди та ігноруй агресора. Твердо й чітко скажи йому, щоб він припинив, а потім розвернись й піди. Намагайся ігнорувати образливі зауваження, наприклад, демонструй байдужість чи вдавай, що ти захоплений бесідою по мобільному телефону. Ігноруючи задираку, ти показуєш, що він тобі байдужий. Зрештою, він, імовірно, утомиться діставати тебе.
  • Усунь провокаційні фактори. Якщо агресор вимагає від тебе грошей на обід, принось обід із собою.

Рішучі дії:

  • Розкажи дорослим про знущання. Вихователю, директору, батькам, вони можуть допомогти припинити знущання.
  • Нічого не бійся, не мовчи, розповідай про це. Поговори з кимось, кому ти довіряєш, наприклад, із завучем, учителем, братом, сестрою або другом. Вони можуть запропонувати деякі корисні поради, і навіть якщо вони не можуть виправити ситуацію, це допоможе тобі відчути себе менш самотнім.Зателефонуй до єдиного контакт-центру системи безоплатної правової допомоги та отримай там поради, правовий захист (покроковий алгоритм дій, як діяти в тій чи іншій ситуації) 0 800 213 103.
  • Повідом про факт цькування Національну поліцію України. Зателефонуй за номером 102 та розкажи усі подробиці знущань.

ВИХОВАННЯ МОЛОДОГО ПОКОЛІННЯ – ЦЕ НЕВІД’ЄМНА СКЛАДОВА ПРАВО ПРОСВІТНИЦТВА. І ДУЖЕ ВАЖЛИВО, ЩОБ ДІТИ УСВІДОМЛЮВАЛИ СВОЄ ПРАВО БУТИ ЗАХИЩЕНИМИ І ЗНАЛИ, ЯК ДІЯТИ У РАЗІ ПОСЯГАННЯ НА ЇХНЮ ЧЕСТЬ ТА СВОБОДУ.

Стаття 172 Кодексу про адмінправопорушення передбачає штраф від 50 до 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (850 – 1700 грн.) або громадські роботи від 20 до 40 годин, якщо цькували вперше, від 40 до 60 годин, якщо дії вчинили повторно, або знущалась група осіб

Дослідження свідчать, що останнім часом значно збільшилася кількість дітей дошкільного віку з підвищеною тривожністю. Однією з основних причин такої негативної динаміки є жорстоке поводження з дітьми. Дитинство — пора становлення особистості. І саме у цей період дитина потребує найбільшої уваги і захисту. Тож найближче оточення має забезпечити дитині належний догляд та турботу, а головне — безпечне і радісне існування.

Булінг у ЗДО може проявлятися як тиск: психологічний або фізичний. Наприклад, образи, приниження, ігнорування, непоступливість, погрози, побиття під час ігор. Хто провокує булінг в дитсадку?

         Булінг серед дітей старшого дошкільного віку в ЗДО можуть спровокувати дорослі. Діти старшого дошкільного віку одразу сприймають ставлення авторитетних дорослих до інших і беруть це ставлення за зразок. Вони починають цькувати дитину чи дітей, якщо педагог або помічник вихователя:

  • зневажливо ставиться до дитини, яка часто плаче або невпевнена в собі
  • ігнорує скаргу дитини на те, що її образили однолітки
  • глузує із зовнішнього вигляду дитини – образливо висловлюється про дитину чи її батьків
  • проявляє огиду щодо фізичної або фізіологічної особливостей дитини батьки.

Іноді члени сім’ї провокують булінг:

  • б’ють та ображають дитину вдома
  • принижують дитину у присутності інших дітей
  • проявляють сліпу любов та виконують усі забаганки дитини
  • ставляться до своєї дитини як до неповноцінної особистості, жаліють (неповна родина, дитина хвора або має відхилення в розвитку).

 

ЗАПОБІГАННЯ БУЛIНГУ

Важлива інформація!

09 січня 2019 року набув чинності Закон України від 18.12.2019 року
№ 2657-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)»

Булінг (цькування) це діяння (дії або бездіяльність) учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи та (або) такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого. 

Типові ознаки булінгу (цькування) такі:

  • систематичність (повторюваність) діяння;
  • наявність сторін – кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі (за нявності);
  • дії ябо бездіяльність кривдника, наслідком яких є заподіяння психічної та/або фізичної шкоди, приниження, страх, тривога, підпорядкування потерпілого інтересам кривдника, та/або спричинення соціальної ізоляції потерпілого.

План роботи КЗДОсм т.Жвирка(ясла-садка) « Сонечко» СМР щодо протидії булінгу (цькування)

№ п/п

Назва заходу

Термін виконання

Відповідальний

1

 

 

Оновлення та опрацювання  нормативно-правових документів, що забезпечують запобігання та протидію булінгу

постійно

Директор

2

Створення безпечного освітнього середовища в ЗДО вільного від насильства та булінгу (цькування)

постійно

Директор, вихователі

3

 

Консультація для вихователів: «Як вирішувати дитячі конфлікти?»

1 раз/квартал

Директор

4

 

Організація роботи «Скриньки довіри» для батьків і педагогів, оновлення інформації веб-сайту з проблеми запобігання та протидію булінгу

постійно

Вихователі

5

 

Проведення профілактичної роботи щодо запобіганню булінгу в ЗДО

систематично

Вихователі

6

Тренінг для батьків:  «Вчимося спілкуватися з дитиною»

Батьківські збори-онлайн

Директор

7

 

 

Організація та проведення занять та бесід, що формують у дітей уявлення про толерантність по відношенню до різних людей, справедливість, порядність

постійно

Вихователі

8

 

Виступ на батьківських зборах «Чому діти стають жертвами булінгу»

Батьківські збори

Директор, Вихователі

       

9

Розповсюдження інформації щодо профілактики булінгу: пам’ятки, листівки, інформація на стендах, на сайті ЗДО

систематично

Вихователі

 

Відповідальна особа за проведення роботи, спрямованої на запобігання та протидію булінгу в закладі дошкільної освіти:

Хома Оксана Михайлівна, директор (завідувач)
Телефон: 0958629735
Електронна адреса: zhvyrka.sadok@ukr.net
Години прийому: пн-пт 09.00 - 17.00

 

Приєднані файли