У спілкуванні з дітьми слід сфокусувати їхню увагу на корисних як для них самих, так і для інших активних діях, допомогти дітям відчути і повірити, що їхнє життя під захистом дорослих, які їх люблять. Виконуючи різноманітні вправи разом з дітьми, дорослі водночас допомагають і собі: відновлюється внутрішня рівновага, поліпшується настрій, свідомість фокусується на позитивних аспектах життя.
ПСИХОПРАКТИКИ НА ЩОДЕНЬ
Сонечко погладило мої щічки, дощик поцілував у носик, вітерець погрався моїм волоссям, пташки заспівали для мене радісні пісні тощо.
...сонечку, природі, своєму песику, батькам, сусіду, хмаринкам, квітам на підвіконні, своєму відображенню е дзеркалі, водію тролейбуса тощо.
Поспостерігати за пташками, хмаринками; пограти з другом; переглянути улюблений мультфільм; попросити батьків/бабусю/дідуся піти зі мною на прогулянку в парк; з'їсти смаколик; змайструвати щось цікаве з конструктора; пригадати щось веселе; надягнути "маску клоуна" і скорчити смішну гримасу; усміхнутися іграшкам, персонажам улюблених казок тощо.
Побачив/побачила ясне/похмуре небо, легенькі пухнасті хмаринки/важкі сірі хмари, сонечко, птахів, дощик тощо.
...розвеселити подружку, допомогти мамі, подбати про домашнього улюбленця тощо.
Я чую голос свого тіла і розумію його. Зараз моїм рукам, шиї, спині добре, вони бадьорі, здорові, а якщо, наприклад, у мене будуть не дуже добрі відчуття в животику, я знаю, що він просить допомоги, знаю, що треба звернутися до батьків, виховательки. Я дбаю про своє тіло, звертаю на нього увагу не тоді, коли щось болить, а й коли воно мені говорить, що все добре. Я ціную і поважаю своє тіло! Я з ним дружу!
Мої очі/щічки /вушка /носик веселі/сумні/напружені/розслаблені. Моє тіло бадьоре/легке/важке/мляве/здорове тощо.
Якщо я прислухаюсь до свого серця - прикладу до нього руку, то відчую, що воно радісне або сумне, почую, що воно говорить мені. Якщо моя спина скаже мені, що вона втомилась, їй незручно, я це почую і зміню позу, адже я чую голос свого тіла.
Я дбаю про своє тіло і його "настрій", і коли мені важко, я знаю, як допомогти собі. Я уявляю вантажівку з камінням - везти каміння важко, а коли вона його скидає, стає легко. Так і я стараюсь скинути із себе важкі почуття: ходжу, бігаю, стрибаю, голосно співаю, кидаю м'яч, танцюю, можу кумедно "поплакати", збираючи сльози в тарілочку. Після цього відчуття в тілі і мій настрій змінюються. Я розвантажив/ розвантажила себе! Я молодець!
♦ "Я можу назвати свої емоції"
Я можу назвати емоції, які зараз відчуваю, і пояснити, чому я це відчуваю.
Опорою для дитини, як і для дорослого, є відчуття своєї потрібності.
"Квітці треба попити. Я можу полити її, отже, я потрібен / потрібна". Важливо звертати увагу дитини на такі моменти: "Ти молодчинка! Зробив/зробила добру справу. Які відчуття від цього з'явилися у твоєму тілі?". Малюк бачить, відчуває, що дорослий, як і раніше, поряд, упевнений, готовий навчити, розповісти, порадити.
Це відчуття є для нього психологічною опорою. Як і те, що він може бути корисним.
Психологічні практики
Я бачив/бачила красу неба, ранку, нового дня тощо і можу про це розповісти тим, у кого поганий настрій, аби потішити їх.
Я можу обійняти батьків, бабусю, усміхнутися сусіду, другу, перехожому, насипати зерняток пташці, полити квіти, погладити собаку, допомогти матусі, намалювати і подарувати сумній людині малюнок тощо.
Я потрібен/потрібна деревцю - його треба полити. І киці - її треба нагодувати. Я можу показати своєму другу, як сконструювати робота, і накрити дідусеві плечі теплою ковдрою... Добре, що в мене є кому допомагати і про кого турбуватися. Я потрібен/потрібна самому/самій собі, я дбаю про своє здоров'я. Адже тільки так я зможу турбуватися про інших, бути корисним/корисною. Я собою задоволений/ задоволена. Я - молодчинка! Від цього в мене гарний настрій, і ним я можу поділитися з іншими! Я хочу і можу бути корисним/корисною. І мені це подобається!
♦ "Сьогодні буде гарний день"
Сьогодні буде гарний день. Я довіряю цьому дню. Він дарує мені ранок, щебет птахів, дощик, калюжки, зустріч із друзями тощо. Я дарую цьому дню свою увагу, усмішку, добрі справи, думки.
♦ "Я знаю, що сьогодні робитиму"
Я допомагаю іншим, тому мій день корисний і цікавий. Я сам/сама запитую в батьків, бабусі/дідуся, друга: "Чим тобі допомогти?". Я можу здогадатися, чи потрібна моя допомога квітам, кошенятку, собачці, адже я уважний/уважна до їхнього вигляду, настрою. Я вмію визначати настрій і відповідно діяти.